تنگ براق اقلید

دره تنگ براق در نزدیکی روستایی به نام تنگ براق قرار دارد. این روستای در نزدیکی شهر سده از توابع استان فارس قرار دارد.

مسیر تنگ براق اقلید

این دره پس از میلیون ها سال در اثر عبور رودخانه پالنگان و ایجاد شیاری عظیم در کوهستان منطقه ایجاد شده است.

منظره تنگ براق اقلید
آبشار تنگ براق اقلید

دو طرف دره با دیواره عظیمی از صخره های دیواره محصور شده و در دهانه دره چشمه ای بی نظیر وجود دارد که آب زلال آن داخل دره می ریزد و ضمن ایجاد هوایی دلپذیر، محلی دنج برای آبتنی و طبیعت گردی را فراهم آورده است. دهانه چشمه غاری آهکی با چشم اندازی بینظیر ایجاد شده است.

آب تنی در تنگ براق اقلید
آبشار تنگ براق
دیواره های تنگ براق اقلید
چشمه تنگ براق اقلید
دیواره تنگ براق اقلید
رویش گیاه در صخره
گیاهان تنگ براق اقلید

به منظور گردش در منطقه تنگ براق، ساعت 8 صبح روز پنج شنبه 4 مرداد 97 به مقصد استان فارس حرکت کردیم. پس از گذر از شهرهای شهرضا و آباده در چهارراه سورمق به سمت راست یعنی شهر اقلید حرکت کردیم. پس از گذر از شهر اقلید، ناهار را در  یکی از پارک های شهر آسپاس صرف کردیم.

به فاصله 50 کیلومتری آسپاس با گذر از شهر سده در روستای تنگ براق توقف داشتیم.

ساعت 2 بعدازظهر تجهیزات شب مانی را آماده نموده و حرکت کردیم. در ابتدای دره تنگ براق نیروگاه برق آبی سد ملاصدرا مشاهده می شود که با انحراف آب سد از آبی که از بالادست وارد آن می شود برق تولید می کند.

نیروگاه برق آبی سد ملاصدرا

پارکینگ آبشار تنگ براق پر از مسافرینی بود که از راه های دور و نزدیک برای بازدید از آبشار آمده بودند.

پارکینگ تنگ براق اقلید
رودخانه تنگ براق اقلید

از آبشار که در دهانه تنگه قرار داشت بازدید کردیم و از مناظر بدیع آن عکس گرفتیم. بعد از آبشار گروه از مسیر کنار رودخانه و در داخل دره به سمت بالا دست حرکت نمود تا اینکه محل مناسبی را برای شب مانی انتخاب نمودیم.

آبشار تنگ براق اقلید
منظره تنگ براق اقلید

بعد از استقرار در دره، و برداشتن کوله ای سبک، به سمت بالا دست دره حرکت کردیم.

پیمایش تنگ براق اقلید

متاسفانه از زمان ساخت سد ملاصدرا در ارتفاعات مشرف به دره و در نزدیکی شهر سده، کف دره تنگه براق در بالاتر از آبشار خشک بود و آثار جریان آب بر روی صخره ها و سنگ ها هنوز نمایان بود.

تنگ براق اقلید
دیواره های تنگ براق اقلید

ظاهراً مسیر آب از بستر رودخانه منحرف شده و به نیروگاه برق آبی که در پایین دست دره تنگ براق قرار داشت منتقل می شد. دو طرف دره، دیوار عظیم صخره ای به چشم می خورد. در نقاطی از مسیر دره غارهایی وجود دارد که محل زندگی خفاش ها می باشد. دیواره تنگ براق بعلت دور از دسترس بودن، محل امنی برای سکنی گزیدن پرندگان بویژه سارها تبدیل شده است.

سارهای تنگ براق اقلید
صخره های تنگ براق

در نقطه ای از مسیر با صخره ای عظیم مواجه شدیم که بدون تجهیزات امکان ادامه مسیر ممکن نبود.

زیر صخره محوطه ای غارمانند ایجاد شده بود که چشمه ای زلال از زیر آن می جوشید و کمی پایین تر باز به دل زمین فرو می رفت. اندکی درنگ کردیم و از چشمه آبی نوشیدیم و به سمت پایین دست حرکت کردیم.

پس از رسیدن به محل اتراق گروه، اعضاء از فرصت استفاده کرده و تنی به آب زلال و سرد چشمه زدند که خستگی 3 ساعته راه و دره نوردی را از تن بیرون کرد.

آبشار تنگ براق

پس از اقامه نماز و صرف شام، شب را در کیسه خواب و میان صخره ها خوابیدیم. صبح زود بیدار شدیم و بعد از نماز و صرف صبحانه و چای آتیشی، کم کم از مسیر بالای آبشار به سمت روستای تنگه براق حرکت نمودیم.

در بالای آبشار، چشمه ای قرار داشت که باعث شده بود صخره های چکنده (آستالاگتیت) و چکیده (آستالاگمیت) با منظره ای بدیع ایجاد شود.

از این مناظر بدیع نیز عکاسی کردیم و از میان بوته های تمشک کوهی و بوته های کاسنی و انجیر کوهی راهمان را به سمت روستا ادامه دادیم.

تمشک کوهی تنگ براق اقلید
کاسنی تنگ براق اقلید
تمشک وحشی تنگ براق اقلید
انجیر کوهی تنگ براق اقلید

در خصوص زیست جانوری منطقه گونه ای لاک پشت را دیدیم. همچنین در رودخانه تنگ براق گونه ای ماهی بومی منطقه دیده می شد. خزندگان نیز در صخره های منطقه یافت می شدند.

لاک پشت تنگ براق اقلید
خزندگان تنگ براق اقلید
ماهی های تنگ براق اقلید

در میدانگاه روستای تنگه براق، چادرهایی برپا شده بود و گروه نوازنده طبل و سرنا مشغول نواختن نواهای لری بودند.

مراسم عروسی تنگ براق

در میدان گاه روستا پرچمی نصب شده بود که در روز عروسی روی آن کله قندی می گذارند و با اسلحه به سمت آن نشانه گیری می کنند.

حدود ساعت 10 صبح از روستا به سمت اصفهان حرکت کردیم. ناهار را در شهر اقلید خوردیم و به سمت اصفهان حرکت کردیم.
در قسمت زیر ویدئوی مسیر طی شده ما را در تنگ براق می بینید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرت ارسال شد ! فقط باید تایید بشه ! پس کمی صبر کن ...